Tur, zaliczona gmina i wehikuł czasu

Sobota, 27 kwietnia 2013 | dodano:27.04.2013Kategoria 60-100km, Okolice Łodzi
Na początek będzie miejsko: biurowiec i hurtownia Rossmanna na Św. Teresy. To jeden z nowszych biurowców na Teofilowie.
Rossmann na Teofilowie © barklu

Z miasta jednak czym prędzej wyjechałem. Celem było zaliczenie kolejnej gminy (Wartkowice), a najciekawiej według mapy wyglądała wieś Tur.
W okolicach Krasnodębów kończy się cywilizacja, a zaczyna całkowicie przyzwoita szutrówka. Jest nawet odcinek, gdzie w polu widzenia nie ma żadnych zabudowań. Trochę tak jakby cofnąć czas o kilkadziesiąt lat.
Okolice Gajówki © barklu

Topole jak widać ścinają i ciągle odrasta:
Odrastająca topola © barklu

Tak... czas cofnięty został do PRLu. W Gajówce wśród pól stoi chyba popegerowski blok.
Blok w Gajówce © barklu

Drogę na Dalików już znam, kusi zatem skręt w prawo w inną drogę szutrową. I wracamy do wehikułu czasu: sady, zaorane pola, gospodarstwa, jedyną nowoczesnością są traktory na polach i plastikowe okna w domach.
Okolice Piotrowa © barklu

A tutaj chyba cofnęliśmy się już o sto lat: rosochata wierzba, kapliczka...
Wierzba w Stefanowie © barklu

Kawałek dalej jednak brutalnie lądujemy w XXI wieku:
Stacja bazowa telefonii komórkowej © barklu

Zabudowa jednak w większości z I połowy XXw:
Dom i pasieka w Stefanowie © barklu

Na całym szutrowym odcinku nie było nawet jakichś piachów spowalniających jazdę ani muld - zasługa niewielkiego ruchu. Nawierzchnia równiejsza niż niejedna dziurawa asfaltowa droga.
W końcu dojeżdzam do Tura i przecinam szosę Poddębice - Łęczyca. Ostatnimi czasy ją wyremontowano, zbudowano także DDR z dopuszczonym ruchem pieszych (brak chodnika). Taka odwrotność ciągu pieszo - rowerowego. Przejadę się nią innym razem i zobaczę jak daleko sięga. Zaczęło się chmurzyć, więc trzeba wrócić przed deszczem.
DDR wzdłuż drogi wojewódzkiej 703 © barklu

W Turze mamy drogowskazy do największych atrakcji miejscowości, i nie tylko:
Drogowskaz w Turze © barklu

Zacznijmy od drewnianego młyna:
Młyn w Turze © barklu

Ner koło młyna © barklu

Potem kościół parafialny pw. św. św. Piotra i Pawła, drewniany, 1754 z figurami świętych przed wejściem:
Kościół w Turze © barklu

Podobne figury znajdują się przed bramą kościoła pw. św. Floriana, XVIw, w Domaniewie. Na lewo od bramy jest chyba fogura św. Jadwigi, ponieważ pod jej wezwaniem była wcześniejsza świątynia w tym miejscu.
Kościół w Domaniewie © barklu

Wracałem szosą, bo niebo zaczęło robić się coraz ciemniejsze. Przez chwilę nawet kropiło.