Papenburg i refleksje rowerowo-motorowerowe
Sobota, 29 kwietnia 2017 | dodano:29.04.2017Kategoria 40-60km, Niemcy/Holandia
Starówka bardzo klimatyczna, z kanałem biegnącym pośrodku. Niemal jak w Holandii. Udało mi się uchwycić motoponton płynący kanałem, "załoga" musiała pod każdym mostem mocno się schylać.
![Starówka w Papenburgu](http://images.photo.bikestats.eu/zdjecie,600,673067,20170429,starowka-w-papenburgu.jpg)
Starówka w Papenburgu © barklu
Przedłużeniem woonerfu jest zwykła ulica, co ciekawe z parkowaniem po lewej stronie, może po to, żeby pas ruchu nie przebiegał tuż nad wodą, albo żeby rowerzyści na DDR byli lepiej widoczni, nie wiem. Ciekawe, czy kiedyś któryś kierowca pośliznął się przy wysiadaniu i wpadł do kanału.
![Ulica nad kanałem](http://images.photo.bikestats.eu/zdjecie,600,673068,20170429,ulica-nad-kanalem.jpg)
Ulica nad kanałem © barklu
W tym miejscu w zeszłym roku było chyba jeszcze zwykłe skrzyżowanie, teraz zrobili mocno wydłużone (nieokrągłe) rondo. Pośrodku, dla dekoracji maszt, jako że pod spodem jest woda.
![Maszt na rondzie](http://images.photo.bikestats.eu/zdjecie,600,673069,20170429,maszt-na-rondzie.jpg)
Maszt na rondzie © barklu
A teraz z kolei coś, co bardzo mi się nie spodobało - obwodnica Papenburga, CPR wzdłuż drogi z pierwszeństwem, i nagle zawijas i podporządkowanie wobec wjazdu. Oby nasi ynżynierowje ruchu nie zaczęli się na tym wzorować.
![Podporządkowany CPR](http://images.photo.bikestats.eu/zdjecie,600,673070,20170429,podporzadkowany-cpr.jpg)
Podporządkowany CPR © barklu
Jako że do Papenburga było blisko, zrobiłem jeszcze krótką pętelkę na południe do Borsum.
To zasługuje z kolei na pochwałę: zamiast wycinki drzew, ograniczenie prędkości (normalnie w Niemczech poza zabudowanym dozwolone jest 100) i wyjaśnienie dlaczego ;)
![Uwaga drzewa](http://images.photo.bikestats.eu/zdjecie,600,673071,20170429,uwaga-drzewa.jpg)
Uwaga drzewa © barklu
Nie jechałem tą szosą, bo równolegle przebiega droga lokalna o dużo mniejszym ruchu. I dodatkowo wzdłuż fragmentu tej drogi lokalnej wybudowany jest CPR (za to wzdłuż szosy na odcinku od Rhede do zjazdu na Borsum nie). Pal sześć szerokość (wygląda mi to na jakieś 1,5m), bo krawężników ani przeszkód w skrajni nie ma i wyminąć się da jeśli obie strony przytulą się do krawędzi i przy małym ruchu nie przeszkadza, sporo przyszosowych CPRów nie ma pełnych 2m i jest OK. Asfalt też podobnej jakości jak na jezdni. Tyle że standardowe w takim przypadku pytanie po co CPR wzdłuż drogi lokalnej, można tu zastąpić innym: po co dodatkowo dopuszczenie motorowerów? Rozumiem wzdłuż jakiejś ruchliwej szosy gdzie auta śmigają 100km/h, ale tutaj jest ograniczenie do 50 i ruch niewielki. Rozumiem jeszcze jakby było to dwa razy szersze jak holenderskie drogi rowerowo-motorowerowe wzdłuż szos. Ale przy tym standardzie? Na szczęście nie jest to nakaz, więc motorowerzyści mogą jechać też jezdnią.
![CPR z dopuszczonym ruchem motorowerów](http://images.photo.bikestats.eu/zdjecie,600,673072,20170429,cpr-z-dopuszczonym-ruchem-motorowerow.jpg)
CPR z dopuszczonym ruchem motorowerów © barklu
Przy okazji naszła mnie jeszcze jedna refleksja: jak to jest, że w Niemczech z takiego pasa asfaltu mogą korzystać i piesi, i rowerzyści (nawet muszą), i nawet motorowerzyści, a u nas na pustych chodnikach wzdłuż ruchliwych wylotówek nie ma nawet dopuszczenia rowerów na chodniku :( Dla porównania Brzezińska w Nowosolnej, jest i asfalt więc warunki na chodniku identyczne, a na jezdni zazwyczaj bardzo intensywny ruch (zdjęcie z Nowego Roku, tylko dlatego pusto) włącznie z ciężarówkami, bo dojazd do autostrady:
![Brzezińska](http://images.photo.bikestats.eu/zdjecie,600,602325,20160101,brzezinska.jpg)
Brzezińska © barklu
![Starówka w Papenburgu](http://images.photo.bikestats.eu/zdjecie,600,673067,20170429,starowka-w-papenburgu.jpg)
Starówka w Papenburgu © barklu
Przedłużeniem woonerfu jest zwykła ulica, co ciekawe z parkowaniem po lewej stronie, może po to, żeby pas ruchu nie przebiegał tuż nad wodą, albo żeby rowerzyści na DDR byli lepiej widoczni, nie wiem. Ciekawe, czy kiedyś któryś kierowca pośliznął się przy wysiadaniu i wpadł do kanału.
![Ulica nad kanałem](http://images.photo.bikestats.eu/zdjecie,600,673068,20170429,ulica-nad-kanalem.jpg)
Ulica nad kanałem © barklu
W tym miejscu w zeszłym roku było chyba jeszcze zwykłe skrzyżowanie, teraz zrobili mocno wydłużone (nieokrągłe) rondo. Pośrodku, dla dekoracji maszt, jako że pod spodem jest woda.
![Maszt na rondzie](http://images.photo.bikestats.eu/zdjecie,600,673069,20170429,maszt-na-rondzie.jpg)
Maszt na rondzie © barklu
A teraz z kolei coś, co bardzo mi się nie spodobało - obwodnica Papenburga, CPR wzdłuż drogi z pierwszeństwem, i nagle zawijas i podporządkowanie wobec wjazdu. Oby nasi ynżynierowje ruchu nie zaczęli się na tym wzorować.
![Podporządkowany CPR](http://images.photo.bikestats.eu/zdjecie,600,673070,20170429,podporzadkowany-cpr.jpg)
Podporządkowany CPR © barklu
Jako że do Papenburga było blisko, zrobiłem jeszcze krótką pętelkę na południe do Borsum.
To zasługuje z kolei na pochwałę: zamiast wycinki drzew, ograniczenie prędkości (normalnie w Niemczech poza zabudowanym dozwolone jest 100) i wyjaśnienie dlaczego ;)
![Uwaga drzewa](http://images.photo.bikestats.eu/zdjecie,600,673071,20170429,uwaga-drzewa.jpg)
Uwaga drzewa © barklu
Nie jechałem tą szosą, bo równolegle przebiega droga lokalna o dużo mniejszym ruchu. I dodatkowo wzdłuż fragmentu tej drogi lokalnej wybudowany jest CPR (za to wzdłuż szosy na odcinku od Rhede do zjazdu na Borsum nie). Pal sześć szerokość (wygląda mi to na jakieś 1,5m), bo krawężników ani przeszkód w skrajni nie ma i wyminąć się da jeśli obie strony przytulą się do krawędzi i przy małym ruchu nie przeszkadza, sporo przyszosowych CPRów nie ma pełnych 2m i jest OK. Asfalt też podobnej jakości jak na jezdni. Tyle że standardowe w takim przypadku pytanie po co CPR wzdłuż drogi lokalnej, można tu zastąpić innym: po co dodatkowo dopuszczenie motorowerów? Rozumiem wzdłuż jakiejś ruchliwej szosy gdzie auta śmigają 100km/h, ale tutaj jest ograniczenie do 50 i ruch niewielki. Rozumiem jeszcze jakby było to dwa razy szersze jak holenderskie drogi rowerowo-motorowerowe wzdłuż szos. Ale przy tym standardzie? Na szczęście nie jest to nakaz, więc motorowerzyści mogą jechać też jezdnią.
![CPR z dopuszczonym ruchem motorowerów](http://images.photo.bikestats.eu/zdjecie,600,673072,20170429,cpr-z-dopuszczonym-ruchem-motorowerow.jpg)
CPR z dopuszczonym ruchem motorowerów © barklu
Przy okazji naszła mnie jeszcze jedna refleksja: jak to jest, że w Niemczech z takiego pasa asfaltu mogą korzystać i piesi, i rowerzyści (nawet muszą), i nawet motorowerzyści, a u nas na pustych chodnikach wzdłuż ruchliwych wylotówek nie ma nawet dopuszczenia rowerów na chodniku :( Dla porównania Brzezińska w Nowosolnej, jest i asfalt więc warunki na chodniku identyczne, a na jezdni zazwyczaj bardzo intensywny ruch (zdjęcie z Nowego Roku, tylko dlatego pusto) włącznie z ciężarówkami, bo dojazd do autostrady:
![Brzezińska](http://images.photo.bikestats.eu/zdjecie,600,602325,20160101,brzezinska.jpg)
Brzezińska © barklu
Dane wycieczki:
Km: | 45.30 | Km teren: | 0.00 | Czas: | 02:33 | km/h: | 17.76 |
Pr. maks.: | 0.00 | Temperatura: | HRmax: | (%) | HRavg | (%) | |
Kalorie: | kcal | Podjazdy: | m | Rower: | Stary treking | ||
Aktywność Jazda na rowerze |
Komentarze
Nie ma jeszcze komentarzy. Komentuj