Bunde i schron drugowojenny

Niedziela, 23 kwietnia 2017 | dodano:23.04.2017Kategoria 40-60km, Niemcy/Holandia
Zacznę nietypowo jak na takiego bezbożnika jak ja, bo od przydrożnego krzyża, bo wykonanie jego dość niecodzienne - stylizowany pień drzewa z konarami.
Krzyż przydrożny
Krzyż przydrożny © barklu
Nim skręciłem w stronę Bunde, zrobiłem jeszcze kółko szlakiem do Weenermoor. I nie żałowałem, bo natknąłem się na ciekawy obiekt z IIWŚ.
Schron przeciwlotniczy
Schron przeciwlotniczy © barklu
Można było nawet wejść do środka - miejsca mało, ale i wieś niewielka, widać tyle wystarczało.
Wejście do schronu
Wejście do schronu © barklu
Wnętrze schronu
Wnętrze schronu © barklu
Coś dla miłośników starych znaków - fajnie wygląda to uśmiechnięte autko ;)
Stary znak
Stary znak © barklu
Nie mam pojęcia, co symbolizuje to 2007. Narodziny dziecka? Budowę gospodarstwa?
Rowerek na słupie
Rowerek na słupie © barklu
Kawałek pojechałem na skróty przez jakieś osiedle domków jednorodzinnych na przedmieściach Weener, i uliczki na nim mogę postawić za wzór uspokojenia ruchu. Ani jednego progu zwalniającego (czyli mniejsze zużycie hamulców, paliwa i zawieszenia), a mimo to rozpędzić się nie da.
Uliczka na osiedlu
Uliczka na osiedlu © barklu
Między Weener za Bunde przeciąłem autostradę, która w tym miejscu biegnie w wykopie, coś jak łódzka traza WZ ;) Ciekawe, czy w jakiś sposób chroni to przed hałasem, bo domy stosunkowo blisko.
Widok na autostradę
Widok na autostradę © barklu
Kolejne rozwiązanie drogowe, którego próżno szukać w Polsce: miejsce do przechodzenia nie będące przejściem dla pieszych (czyli pieszy nie ma pierwszeństwa, musi wszystkich przepuścić), ale wyposażone w azyl pośrodku. Rowerem z resztą też można przejechać oczywiście ustąpiwszy pierwszeństwa.
Azyl dla pieszych pośrodku jezdni
Azyl dla pieszych pośrodku jezdni © barklu
Droga rowerowa wąska, ale przynajmniej asfaltowa 0 miła odmiana po kostkowanych CPRach w wielu miejscowościach (nie wiem, dlaczego wzdłuż szosy robią asfalt, a po wjechaniu w teren zabudowany często zmienia się w kostkę). W sumie przy jednokierunkowej 1m wystarcza, pod warunkiem zachowania skrajni z lewej.
Droga rowerowa w Bunde
Droga rowerowa w Bunde © barklu
Niby Niemcy się islamizują / laicyzują, ale w małych miejscowościach nadal można się natknąć na tego typu tablice, których nawet w Polsce nie widziałem:
Godziny mszy
Godziny mszy © barklu
Na koniec droga nie tylko zadrzewiona, ale i zakrzaczona - jest osłona i od słońca, i od wiatru. A w ogóle dzisiaj trzy razy musiałem chować się przed deszczem, na szczęście w tych momentach nie jechałem po zupełnych pustkowiach i za każdym razem znalazła się wiata przystankowa.